Służby drogowe przygotowane do zimy
„Nasze drogi ekspresowe są wyposażone w najnowsze technologie – kamery, laserowe moduły monitorowania nawierzchni, stacje meteorologiczne - dzięki którym na bieżąco otrzymujemy dane metrologiczne i dane o stanie nawierzchni” – powiedział na konferencji prasowej w środę zastępca dyrektora lubelskiego oddziału GDDKiA Marek Żmijan.
Przy odśnieżaniu i zwalczaniu śliskości dróg krajowych pracować będzie ponad 200 osób. Do ich dyspozycji ma być m.in. 152 pługosolarek i 42 pługi. W 18 magazynach lubelskiej GDDKiA zgromadzono blisko 20 tys. ton soli. „Magazyny soli są uzupełniane na bieżąco w razie potrzeby w trakcie akcji zimowej. W poprzednim sezonie wykorzystano 26 tys. ton soli” – powiedział Żmijan.
Podkreślił, że najtrudniejsze dla drogowców są spadki temperatury w okolice zera i nieco poniżej. „Parametry śliskości wtedy drastycznie spadają, a to generuje z naszej strony największe działania” – zaznaczył.
Jezdnie dróg krajowych pozostające w zarządzie GDDKiA wraz ze skrzyżowaniami i węzłami drogowymi utrzymywane mają być w trzech najwyższych standardach - mają być odśnieżane na całej szerokości. Śliskość w I i II standardzie jest likwidowana na całej szerokości, a w III standardzie jezdnia jest posypywana w wyznaczonych miejscach np. na skrzyżowaniach, wzniesieniach. W zależności od standardu utrzymania drogowcy mają od trzech do sześciu godzin na likwidację śliskości lub skutków opadu śniegu, po ich ustaniu.
Drogowcy apelują do kierowców o ostrożność. Przypominają, że pojazdy zimowego utrzymania dróg poruszają się wolno, z prędkością ok 40-50 km/ha, sprzęty są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi, łatwo o nie zahaczyć. „Szczególnie apelujemy o ostrożność tam, gdzie przejazd jest i tak utrudniony z powodu budowy drogi” – dodał Żmijan.
Wzdłuż części dróg krajowych będzie ustawione także około 35 km siatki, która ma osłonić jezdnię przed nawiewaniem śniegu.
W woj. lubelskim jest ponad tysiąc kilometrów dróg krajowych, które utrzymuje GDDKiA. W okresie od stycznia do kwietnia tego roku zimowe utrzymanie tych dróg kosztowało około 50 mln zł.
Do sezonu zimowego przygotowani są także drogowcy z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie. Zimowym utrzymaniem objętych będzie ponad 2,3 tys. km dróg wojewódzkich o twardej nawierzchni, a zwalczanie śliskości zimowej prowadzone będzie na wyznaczonych odcinkach dróg o łącznej długości 1260 km - informuje Zarząd na swojej stronie internetowej.
Do zwalczania śliskości zimowej zgromadzono 14,5 tys. ton soli i 32,7 tys. mieszanki piaskowo–solnej. Drogowcy będą dysponować sprzętem w postaci 71 szt. piaskarek i solarek, a także m.in. 80 sztuk różnych pługów oraz sprzętem do odśnieżania chodników.(PAP)
ren/ agz/