Kolejne linie kolejowe w województwie dolnośląskim przekazane samorządowi
Zapewnienie dogodnych przejazdów jest priorytetem polskiej kolei, dlatego sukcesywnie przywracamy połączenia kolejowe i reaktywujemy przejazdy na niewykorzystywanych obecnie trasach. Jest to możliwe dzięki dedykowanym temu celowi programom, takim jak np. Kolej Plus. Skuteczna walka z wykluczeniem komunikacyjnym opiera się także na efektywnej współpracy z samorządami. Dobrze widać to na przykładzie Dolnego Śląska, gdzie dwie kolejne linie przeszły pod zarząd jednostki samorządowej, która po wykonaniu niezbędnych prac, będzie mogła zapewnić mieszkańcom dogodne przejazdy pociągami – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Zgodnie z podpisanymi dziś umowami, za zgodą Ministerstwa Infrastruktury, DSDiK będzie nieodpłatnie zarządzać dwoma odcinkami linii kolejowych przez najbliższe 30 lat. Linia Jelenia Góra – Lwówek Śląski nie jest wykorzystywana w ruchu pasażerskim od niecałej dekady, a na około 15-kilometrowym odcinku Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie pociągi pasażerskie nie kursują od 2004 r. Pozostały odcinek trasy (około 12 km), wykorzystywany w ruchu towarowym przez pociągi obsługujące kopalnię kruszywa, pozostanie nadzorowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.Podpisane dziś umowy trójstronne pomiędzy PKP S.A., PKP PLK S.A. a DSDiK polegające na przekazaniu w nieodpłatne użytkowanie dwóch odcinków linii kolejowych, czyli linii 322 na odcinku Ołdrzychowice – Stronie Śląskie oraz linii 283 na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski umożliwiają rewitalizację kolejnych linii kolejowych przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu. Jest to kontynuacja działań PKP S.A. polegających na przekazywaniu nieczynnych linii kolejowych na rzecz samorządu województwa dolnośląskiego, których celem jest przywrócenie ruchu kolejowego na tych odcinkach. W ostatnich pięciu latach PKP S.A. przekazały na rzecz samorządu województwa dolnośląskiego ponad 200 km linii kolejowych. Niniejsze działanie wpisuje się w politykę rządu polegającą na walce z wykluczeniem komunikacyjnym – mówi Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A.